Sprzedaż mieszkania – formalności

Sprzedaż mieszkania może wiązać się z dużym stresem, zwłaszcza gdy obawiamy się, że nie dopilnujemy wszystkich kwestii formalnych. Jeśli jesteśmy w takim położeniu, nie powinniśmy jednak niepotrzebnie tworzyć w głowie czarnych scenariuszy, myśląc, że coś przeoczymy. Zamiast tego, zobaczmy jak krok po kroku poradzić sobie ze sprzedażą własnego lokum!

Pełny poradnik dotyczący sprzedaży mieszkania krok po kroku znajdziesz tutaj: https://sonarhome.pl/lp/jak-sprzedac-mieszkanie

Jak poradzić sobie ze wszystkimi formalnościami, aby transakcja przebiegła bez przykrych niespodzianek i zaskoczeń? Możliwe, że robimy to pierwszy raz w swoim życiu, co tym bardziej podnosi stopień trudności. Z drugiej strony, w dobie internetu, gdy w sieci można znaleźć praktycznie wszystko, szybko możemy podszkolić się z tego zagadnienia. Nie wszystkie materiały dostępne online są jednak zgodne z prawdą, więc żeby zaoszczędzić czasu, jak i problemów, przygotowaliśmy skondensowaną wiedzę na ten temat!

Czy wiemy, jaki jest stan prawny mieszkania?

Na początek musimy ustalić stan prawny sprzedawanej nieruchomości. To ważne pod wieloma względami, bo nie tylko upewnimy się o tym, że mamy wyłączne prawo do sprzedaży mieszkania. Zdobędziemy jednocześnie dokument, o który poprosi notariusz podczas spisywania umowy sprzedaży. Może się też niestety okazać, że stan prawny mieszkania nie jest zbyt jasny, co powinno nas zmusić do konsultacji z prawnikiem bądź pośrednikiem nieruchomości. Niektóre biura nieruchomości, na przykład https://sonarhome.pl oferują taką konsultację za darmo, więc warto rozważyć taką opcję.

Wycena – ile jest warte nasze mieszkanie?

Upewniliśmy się, co do stanu prawnego mieszkania i wiemy już, że możemy je sprzedać. Czas przejść do kolejnego etapu – wyceny nieruchomości. Za ile je sprzedać? To kwestia wymagająca namysłu i dokładnej analizy, bo pod uwagę musimy wziąć wiele czynników jak lokalizacja, metraż, czynsz, rozkład pomieszczeń, standard mieszkania i budynku itp.

Ideałem jest znalezienie złotego środka między wygórowaną i zbyt niską ceną, bo jedna, jak i druga zniechęca do zakupu. Przy zbyt dużej możemy nie znaleźć zainteresowanych, a za mała spowoduje, że klienci zaczną się zastanawiać, skąd to wynika? Czy może są tu jakieś ukryte wady? Żeby w miarę obiektywnie ocenić wartość naszego lokum, najlepiej sprawdzić, jak kształtują się ceny w okolicy, korzystając z bogatej bazy ogłoszeń dostępnej na wielu portalach z ogłoszeniami. Znacznie lepiej jednak posilić się wyceniarkami online – jedną z wartych polecenia jest ta dostępna pod adresem https://sonarhome.pl/wycena-mieszkania.

Umowa przedwstępna?

Udało się! Znaleźliśmy kupca! Problem jest jednak taki, że nie możemy od razu podpisać umowy sprzedaży, bo nabywca stara się o kredyt. To dość częsta sytuacja, rzadko bowiem się zdarza, by zainteresowany dysponował tak dużą gotówką. W takiej sytuacji powinniśmy podpisać umowę przedwstępną, która potwierdza przyszłe ustalenia, że w określonym terminie dojdzie do podpisania właściwego dokumentu. Taka umowa zabezpiecza nasze interesy na wypadek, gdyby kupujący niespodziewanie chciał wycofać się ze wcześniejszych deklaracji.

Dokumenty – jakie są najważniejsze?

Finalizacja sprzedaży mieszkania to głównie podpisanie z kupującym aktu notarialnego, jakim jest umowa sprzedaży. Przygotowuje go notariusz, który poprosi nas o dostarczenie różnych dokumentów. Ważne więc, aby wcześniej je przygotować. Co jest najważniejsze? Tak naprawdę zależy od tego, jakie prawa mamy do mieszkania – własnościowe czy spółdzielcze własnościowe. W pierwszym przypadku potrzeba odpisu z księgi wieczystej, tytułu nabycia nieruchomości oraz wielu różnych zaświadczeń (o uregulowaniu podatku od spadków i darowizn, braku zaległości wobec wspólnoty mieszkaniowej, wymeldowaniu mieszkańców).

W drugim przypadku musimy przedłożyć także odpis z księgi wieczystej i również liczne zaświadczenia (o przysługiwaniu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, braku zaległości wobec spółdzielni mieszkaniowej, o uregulowaniu podatku od spadków i darowizn czy wymeldowaniu mieszkańców).

Ostatnie czynności – przekazanie mieszkania i opłacenie podatku

Po podpisaniu umowy sprzedaży w obecności notariusza, następuje długo oczekiwana chwila zarówno dla kupującego jak u zbywającego nieruchomość. Mieszkanie zmienia właściciela, lecz nim to nastąpi, warto podpisać jeszcze uzgodniony wcześniej protokół zdawczo-odbiorczy, który pozwoli uniknąć przyszłych nieporozumień i wzajemnych pretensji. Ostatnim zadaniem jest odprowadzanie podatku od sprzedaży mieszkania – zrobimy to za pomocą formularza PIT-39.

Podsumowując, widzimy, że nim sprzedamy mieszkanie, czeka nas sporo formalności, ale korzystając z naszego poradnika, na pewno ze wszystkimi sobie poradzimy.

Przeczytaj również: https://www.mieszkania.xyz/nieruchomosci-na-sprzedaz-formalnosci-2019/

Sprzedaż mieszkania – formalności
Rate this post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *